Pepparkaksmuffins med glasyr

2010-01-01 15:47:48
Gott Nytt År! Första inlägget i år - 2010 - blir ett recept på pepparkaksmuffins, de som jag gjorde dagen före julafton. Det blev 12 stycken stora och väldigt smaskiga muffins! Receptet har jag modifierat lite men det finns på Coops receptsida.

100 g smör eller margarin, rumsvarmt
2½ dl farinsocker
2 st ägg
1½ dl filmjölk
3 dl vetemjöl special
1 msk kanel, malen
1 tsk kryddnejlika, malen
1 tsk ingefära, malen
1 tsk bikarbonat
Till glasyren:

2 dl philadelphiaost
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk pressad apelsin- eller citronsaft
25 g smör eller margarin, rumsvarmt
Valfritt strössel till topping

Gör så här: Rör fett och socker poröst med en elvisp eller matberedare. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner filmjölk och sist mjölet blandat med kryddor och bikarbonat. Placera muffinsformar på en plåt eller i en muffinsplåt. Fördela smeten i formarna och grädda ca 10 minuter i ugnen på 200°.

Glasyr: Blanda alla ingredienserna till glasyren och vispa med elvisp tills den är slät, cirka 5 minuter. Låt muffinsarna svalna ett tag (annars flyter glasyren lätt ut). Fördela glasyren (var sparsam) på de avsvalnade muffinsarna. Strö eventuellt lite strössel över glasyren. Jag valde jordgubbskulor!


Bookmark and Share Pusha Följ med bloglovin' Follow me on Twitter

Kommentarer


Kontakt: Skicka mig ett e-mail!

Jag tar emot designbeställningar. Kika på designsidan!


LIENE

sv: Tack för din röst:)



mums, gott!

Kommentera inlägget här:



« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?
Related Posts with Thumbnails