eBay: guide del 2

2009-08-05 19:25:00
Min andra del i eBay-guiden handlar om hur ett köp går igenom. Hur betalar man? Är du ny på det här med onlineshopping från andra länder genom eBay har du säkert en massa frågor och tankar om hur man gör.

I del 1 gav jag lite förberedande information för nya användare. Snurrar det fortfarande bara runt? Förståeligt...  det var ju bara början. ;) Jag ska försöka förklara hur jag lärde mig komma igång, reda ut vanliga frågor, och ge dig lite tips och tricks! Det är faktiskt inte så krångligt.

Det absolut bästa tipset jag kan ge dig på hur du ska hantera dina pengar vid onlineköp är:

PayPal. Ett konto som du skaffar för att kunna genomföra onlinebetalningar. Det kostar ingenting att bli grundmedlem, vilket är det enda du behöver vara. Du lägger över en valfri summa till kontot från din bank. Ditt PayPal-konto och ditt bankkonto är alltså inte detsamma, vilket gör det mycket säkrare än att betala direkt med t. ex. kontokort.

Det enda negativa är att, om du skulle vilja flytta mindre än 499 SEK från PayPal till din bank igen, tar de en liten avgift (7 kr). Över 500 SEK är gratis att överföra. Ingen big deal kanske!? Förresten tar jag inte ut pengarna, utan låter de ligga kvar till just onlineköp.

Men det bästa är att eBay och PayPal går hand i hand, vilket gör det superlätt att betala. Nästan alla säljare, vågar jag påstå, godtar PayPal som betalningssätt. Det står om betalningssätt i alla objektbeskrivningar, så kolla alltid. PayPal fungerar i över 190 länder i världen.

Jag vann en auktion / gjorde ett köp - Nu ska jag betala.
När du har vunnit en budgivning eller gjort ett köp direkt kan du gå till din My eBay sida. Där har du bevakningslistan, en översikt på dina budgivningar m.m. I listan "Won" ser du ditt objekt, slutsumman, säljdatum osv. Länken "Pay Now" tar dig till betalningsprocessen. Det finns flera sätt att komma till betalningsprocessen, och eBay hjälper dig alltid på rätt väg. Dubbelkolla så att ditt namn och din gatuadress stämmer, (infot hämtas från ditt PayPal-konto) så att ditt objekt kan skickas till dig utan problem. När du är klar med varje steg i betalningen får du ett mail med kvitto. Säljaren meddelas och lägger paketet på lådan!


Tänk om jag måste betala tull och moms?? Det är någonting som inte säljaren kan garantera, utan det är upp till Tullverket som tar in ditt paket. Visst, det är en liten risk man får ta, men många gånger tillkommer inga kostnader alls. På Tullverkets hemsida finns ett smart formulär där man kan räkna ut vad kostnaden skulle bli med tull och moms.

Av alla mina eBay-köp har jag varit med om tull EN ENDA gång. Då var det ett stort paket på 2 kg. Det beror nog lite på paketet - storlek, innehåll och värde. "Småsaker" skulle jag inte räkna med att betala tull på, vare sig skrymmande paket eller ej. Följande är några exempel de grejer jag har köpt på eBay och inte behövt betala några extrakostnader för:
  • Olika typer av smink, hårprodukter
  • Hundkläder, halsband, matskålar, säng/koja
  • Nintendo DS-spel
  • Pet Flys transportväska
En del eBay-användare har en så kallad "eBay Store". De driver mer eller mindre ett företag genom att sälja på eBay. Dessa användare har ofta en egen paketering likt företag, som inte direkt skriker "privatperson". Nu säger jag inte att det är så, jag spekulerar lite bara. ;)

Det kan alltså vara värt att shoppa på eBay, även om tull och moms skulle tillkomma. Speciellt med tanke på prisskillnader mellan Sverige och andra länder. Själv blir jag otroligt nöjd när jag hittar någonting jag letat efter som inte ens kostar hälften så mycket som i affärerna här.

Har du en fråga? Skriv gärna en kommentar!

I nästa del: Lämna feedback? Fördjupning i budgivning och sökning.

Bookmark and Share Pusha Följ med bloglovin' Follow me on Twitter

Kommentarer


Kontakt: Skicka mig ett e-mail!

Jag tar emot designbeställningar. Kika på designsidan!


Kommentera inlägget här:



« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?
Related Posts with Thumbnails