Kan man tjäna pengar på bloggen?

2010-05-25 16:52:27
Hur då? Ett sätt att få lite extra cash genom sin blogg eller hemsida är att gå med i s.k. affiliatenätverk. Jag tänkte berätta vilka två svenska program som jag använder, och förklara hur aff-nätverk funkar. ˆ–ˆ

Ett affiliatenätverk är ett företag som betalar ut provision till dig som genom reklam driver trafik till deras sida.

Jag bestämde mig för att testa de två som jag hade läst mest om - TradeDoubler och Double.net. Varför inte liksom? Det är ju helt gratis och det var faktiskt enkelt att komma igång. Man måste dock kunna hantera HTML, annars blir det svårt att placera ut annonser på sin sajt.

Aff-nätverken TradeDoubler och Double.net har många olika aff-program.
Där har man en bra chans att välja bland program ur kategorier som verkar relevanta med sin blogg. Annonserna är lätta att sätta ut, det är bara att kopiera och klistra in kod i kodmallarna. Bildannonser eller vanliga textlänkar, det är helt valfritt. De skickar ut nyhetsbrev med bra information, och berättar när nya nya aff-program dyker upp.

Programmen ger dig en provision på olika sätt. Till exempel per annonsklick, per genomfört köp eller registrering via din länk, osv. Genom en statistikpanel har man en bra översikt på provisionspotten och samtidigt en koll på vilka annonser som är mest effektiva.

Utbetalningen: Hur och När? Båda mina aff-nätverk betalar ut varje månad. Jag har valt betalning till mitt personliga bankkonto, som jag  ställde in detaljerna för när jag registrerade mig. En del nätverk kan betala ut till  ditt Payson-konto. Båda nätverken har en minimumgräns för utbetalning. Alltså måste man ha tjänat ihop en summa på 200 kr (Double.net) och 500 kr (TradeDoubler) innan utbetalningen sker till kontot. Har man inte nått upp till gränsen varje månad så fortsätter man att öka sin pott, den förvinner inte. Det kan alltså ta tid, därför måste man ha tålamod!

Sedan är det väl bara att köra på och vänta. Det är ju onödigt att ständigt spamma dina läsare med reklam (vilket bara är irriterande!). Satsa hellre på att gå med i program som du tycker hör till din blogg, och berätta till exempel i inlägg om uttvalda produkter vid passande tillfällen. Låt dina annonser ligga i sidospalten, så att de inte kommer så mycket "i vägen".

Hoppas det har varit till någon nytta. ˆ–˜

Tags: , , , ,


Bookmark and Share Pusha Följ med bloglovin' Follow me on Twitter

Kommentarer


Kontakt: Skicka mig ett e-mail!

Jag tar emot designbeställningar. Kika på designsidan!


Kommentera inlägget här:



« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?
Related Posts with Thumbnails