Om min hund blir ormbiten?

2010-06-08 17:35:52
Usch, pappa trodde han hade fått ett fästingbett idag. Det var rött runt om och ett litet "stickhål" i mitten. Såg misstänkt ut som om en liten j-vel suttit där och gottat. Så jag övertalade jag honom att åka till vårdcentralen och kolla upp det, det ska ju inte vara ett oroande märke runt om. Men det visade sig att det inte var något fästingbett, och det var ju tur! Jag har aldrig fått en fästing, och jag hoppas att jag aldrig någonsin får en. ˆ¬ˆ

I söndags kollade jag på Nyhetsmorgon och fick en massa värdefulla tips på hur man kan undvika faror för sina husdjur under sommarhalvåret. En fästing ska man till exempel aldrig pensla något konstigt medel på så att den dör, eller försöka skruva loss den med smör - den spyr då sitt giftiga maginnehåll in i kroppen på den drabbade. (Eew!) Det gäller förstås för djur liksom människor.

Om din hund blir ormbiten, då gäller det att så fort som möjligt lyfta upp den. Det är jätteviktigt att hunden inte promenerar vidare eftersom minsta lilla ansträngning gör att giftet pumpas runt i hela kroppen. Bär hunden och åk till veterinären på en gång så att de kan ge motgift. Om man inte har sett att hunden fått ett ormbett så kommer det att synas inom en halvtimme genom en stor svullnad.

Se upp för krossat glas eller andra vassa saker på marken, i gräset, på stranden. Det kan finnas överallt och det vill ju ingen trampa på!


Tags: , , , , ,


Bookmark and Share Pusha Följ med bloglovin' Follow me on Twitter

Kommentarer


Kontakt: Skicka mig ett e-mail!

Jag tar emot designbeställningar. Kika på designsidan!


Kommentera inlägget här:



« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?
Related Posts with Thumbnails