Försök 1: Laborera med mineralskuggor

2010-07-05 18:06:44
Hej på er! Måndag igen, efter en väldigt varm och riktigt tropisk helg.

Jag måste berätta om mitt försök att förvandla en av mina i.d. BE ögonskuggor i pulverform till en kompakt kaka. Jag bestämde mig för att testa, eftersom min plan är att komponera ihop en liten palett med 6 av mina favvisar som jag använder mest. Efter att ha läst mig till hur man bäst går till väga med mineralsmink så var jag sugen på att börja experimentera.

Så här ser min tomma palett ut ungefär.
Min assistent hjälpte mig att finmala ca 1/3 tsk pulver av "Clarity" i ett decilitermått. Sedan hällde vi på ett par droppar isopropylalkohol och rörde runt. Mineralet verka suga åt sig vätskan som bara den, så det blev att hälla på mer. Det började likna lite av en smuldeg, vilket var målet. För att spä ut massan lite till, eftersom vätskan nästan verkade dunsta på nolltid samtidigt som massan krympe, tillsatte vi några droppar destillerat vatten. Den lilla smeten som återstod efter allt rörande bredde vi ut i en tom liten burk. Det luktade rätt starkt av alkoholen, men den dunstade bort efter ett tag. När ögonskuggan var helt torr (och när jag hade fått nog av att vänta) så pressade vi med en enkrona insnurrad i papper och tyg. Det blev en ganska ful och ojämn liten kaka. För lite smet i en något för stor burk helt enkelt. Ytan och konsistensen verkade dock bra. Det såg ut som pressad ögonskugga ska se ut. Den fick stå i sin lilla burk över natten...

Nästa dag: Sara duttade på den, men guess what - den återgick till sitt ursprungsstadie. Det var bara att hälla tillbaka pulvret i sin burk igen. Inget går förlorat som tur är. Jag ska testa igen, med mer mineral och utan vattnet. Nu har jag ju inte bindningsmedlet som heter Powder Modifier, och det är mycket möjligt att det är vad som krävs för just i.d.'s produkter.

Tyvärr dokumenterade jag inte försöket med foto, men jag kommer att försöka igen.
Det finns en bra guide hos Maggie Makeup Addict som jag följde. Om det är någon som har lyckats med mineraler från i.d. så får ni gärna kontakta mig! ˆ–ˆ

Tags: , , , ,


Bookmark and Share Pusha Följ med bloglovin' Follow me on Twitter

Kommentarer


Kontakt: Skicka mig ett e-mail!

Jag tar emot designbeställningar. Kika på designsidan!


月姫 Tsukii ♥

oh gosh hela din entrybody på framsidan innehåller bra och intressanta inlägg.. mkt bra! ^^

Kommentera inlägget här:



« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?
Related Posts with Thumbnails