Uppdrag slutfört

2010-04-14 15:36:12
Hej på er! I slutet av mars skrev jag ju lite luddigt om mitt "hemliga uppdrag" som jag inte ville berätta någonting om förrän det var slutfört. Nu är det i alla fall över, så nu kan jag avslöja vad det var. ˆ–ˆ Det var en studie för att undersöka diskriminering på bostadsmarknaden med hälp av metoden "praktikprövning".

Jag låtsades alltså vara spekulant på lägenhet för att observera om mäklaren sållar bort, eller på annat sätt diskriminerar personer som inte följer "den svenska normen" - t.ex funktionshinder, religiös bakgrund, etnisk tillhörighet, sexuell läggning.

Tyvärr kan jag inte tala för de andra i min grupp, men personligen tyckte jag inte att jag blev speciellt diskriminerad. Visst hände det att en eller två mäklare talade över mitt huvud trots att jag var spekulant och ställde frågor. Irriterande, och jag tror att folk kanske gör så för att de blir lite osäkra när de ser en rullstol. Det var riktigt tråkigt att se hur ett par i gruppen uppenbart behandlades annorlunda och nedvärderades.

Hur som helst... det var ett intressant uppdrag! Och för ett bra syfte.

Bookmark and Share Pusha Följ med bloglovin' Follow me on Twitter

Kommentarer


Kontakt: Skicka mig ett e-mail!

Jag tar emot designbeställningar. Kika på designsidan!


jessma

Åh... kul ändå att du inte kände dig diskriminerad. Hoppas du fick lite inspiration till din nya lägenhet på kuppen. :-)

Lena Svensson

Trist när det är så! Min väninna som är rullstolsbunden pga polio drabbas också ofta av sådana saker. Hon sa tex att när hon skulle köpa ny mobil härförleden då pratade personalen bara med assistenten o inte med min väninna! Herregud, det är hennes BEN som inte gör som hon vill inte huvudet. Verkligen sorgligt. Skönt det gick bra för dig på de flesta ställena iaf! Hittade du någon lägenhet?

Kram Lena

Josefin

Sitter du i rullstol ? Oj, det hade jag ingen aning om

Biz

Wow vilket spännande uppdrag! Det hade jag också gjort om jag kunde! :D

Kommentera inlägget här:



« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?
Related Posts with Thumbnails