eBay: guide del 3

2009-08-18 17:48:03
Här kommer del 3 i min eBay-guide, och här tänkte jag ge lite tips om hur man filtrerar och får fram relevanta sökresultat och hur man lämnar feedback.

Att göra en fri sökning på eBay kan ge hur många träffar som helst! Om du vet precis, eller på ett ungefär, vad du letar efter finns det smarta sätt att använda för bättre resultat.

Vi tar ett sökexempel! Jag vill hitta en tröja till Totoro.
Ett sök på dog shirt ger mig 14408 träffar. I spalten med kategorier trycker jag genast på Pet Supplies, därefter Dog Supplies, och vidare till Apparel. Det kan finnas något intressant i flera av underkategorierna så jag stannar där. Nu återstår 2503 träffar. Orkar INTE gå igenom alla dessa, så jag funderar på vad jag helst vill ha och inte ha.

Med + och - framför ord i sökfältet filtreras sökningen avsevärt!
Plustecknet framför ett ord ger dig endast de träffar där ordet finns med i titeln. (Vill man även söka i objektbeskrivningen finns en kryssruta under sökfältet.)
Minustecknet framför ett ord tar bort de träffar där ordet förekommer i titeln.
Jag pysslar lite med sökorden och skriver dog shirt -pink -xl -xs -xxs +blue
127 träffar - Mycket lättare att gå igenom!

Ett till sätt som jag brukar ta till är att sortera sökresultaten efter till exempel lägsta pris inklusive frakt till Sverige. Till höger ovanför sökresultaten finns en rullgardinsmeny med sorteringsalternativ. Jag väljer Price + Shipping: lowest first. Land väljer jag i rutan som kommer upp. Nu är träffarna sorterade och jag kan se vad frakten kostar utan att behöva gå in och läsa på varje träff.

Och så var det feedback. Feedback är helt enkelt ett omdöme, som man lämnar som köpare när man har mottagit sitt paket. I sin tur får du feedback av säljaren. På detta sätt bygger man upp sitt omdöme och "förtroende" som användare på eBay. När du lämnar feedback väljer du först antingen Positive, Neutral eller Negative och skriver sedan en kort förklaring. Därefter återstår att sätta betyg - 1 till 5 stjärnor - på hur väl objektbeskrivningen stämde, säljarens kommunikation, tid och pris för frakten.

Det var det! Jag skriver förmodligen flera delar om mer funktioner och tips, eller på efterfrågan såklart! :)
Missade du något? Läs även del 1 och del 2 i min eBay-guide.

Bookmark and Share Pusha Följ med bloglovin' Follow me on Twitter

Kommentarer


Kontakt: Skicka mig ett e-mail!

Jag tar emot designbeställningar. Kika på designsidan!


Ida

Det blev en tik istället och hon heter Kelda :)

Ska försöka skicka iväg läppglanset imorgon. jag har inte glömt men haft väldigt mycket att göra med vovven, sista veckan på jobbet och en minisemester. Men nu är jag hemma och ska försöka hinna fixa det imorgon :)

Ida

tack så mycket :)

Ja hon är verkligen ett litet charmtroll :)

Kommentera inlägget här:



« Namn
« E-post (visas ej)
« Hemsida/Blogg
« Kommentar
Kom ihåg mig?
Related Posts with Thumbnails